Wat is manuele therapie?

Het doel van manuele therapie is zowel het beter laten functioneren van de gewrichten en gelijktijdig het verbeteren van uw houding en bewegingen. Hierbij maken wij gebruik van een aantal specifieke technieken. De effecten van manuele therapie zijn vaak direct merkbaar: u voelt een verbetering van de bewegingsvrijheid en een afname van pijn.

Wanneer gaat u naar de manueel therapeut?

Als u een gewricht slecht kunt bewegen, of daar pijn bij hebt, kan manuele therapie uitkomst bieden.
Voorbeelden van klachten, die een manueel therapeut kan behandelen:

• Hoofd- en nekpijn, in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom.
  • Nek- en schouderklachten, met uitstraling naar de armen.
  • Lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen.
  • Hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib- en borstpijn.
  • Duizeligheid bij het bewegen van de nek.
  • Kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekklachten, lees meer.
  • Heupklachten

De behandeling

De therapie bestaat uit technieken, zoals manipulaties en mobilisaties, om de bewegingsbeperking van uw gewrichten of wervelkolom te verminderen of op te heffen, gecombineerd met gerichte training van de stabiliteit en spierkracht van de spieren rond het gewricht of de wervelkolom. Deze technieken zijn evidence based, wat betekent dat zij zijn ontwikkeld op basis van wetenschappelijk gefundeerde onderzoeken. Samen met u wordt er gewerkt aan een herstel van uw klachtenbeeld op het gebied van de functie en de belastbaarheid van uw gewrichten en wervelkolom. Daarnaast bestaat de behandeling uit het geven van instructies, adviezen en inzicht geven in gezond bewegen.

Soms wordt binnen de manuele therapie het Mulligan Concept toegepast;
Bij de reguliere manuele therapie zijn de mobilisatie technieken meestal passief, wat wil zeggen dat de therapeut ze uitvoert zonder activiteit van de cliënt.
Bij de technieken volgens het Mulligan concept worden van de cliënt juist wel actieve bewegingen gevraagd. Hierbij wordt het gewricht in een pijnvrije uitgangshouding gecorrigeerd door de therapeut (het repositioneren van het gewricht) waarna de cliënt een normale actieve beweging maakt die, indien correct toegepast, onmiddellijk leidt tot het verdwijnen van de pijn en toename van de bewegingsomvang.
Door op deze manier naar de beperkte richting te bewegen, treedt vaak in korte tijd een forse en blijvende verbetering op van de beweeglijkheid van het gewricht.