Via de kaakchirurg, huisarts of tandarts kunt u doorverwezen worden naar onze manueeltherapeut Linda van Noort of Hans Alberts in verband met kaakklachten.

Wat zijn kaakklachten?

Onder kaakklachten worden alle klachten verstaan die te maken hebben met het niet goed functioneren van het kauwstelsel. De meest voorkomende klachten zijn: pijn of vermoeidheid van de kauwspieren, het niet goed kunnen openen van de mond, pijn rond het kaakgewricht, knappende of krakende gewrichten, overgevoelige of pijnlijke tanden en kiezen en abnormale slijtage van het gebit. Maar ook oorpijn, hoofdpijn en nekpijn kunnen te maken hebben met stoornissen in het kauwstelsel. Dit wordt ook wel temporomandibulaire dysfunctie genoemd, of kortweg TMD.
Mogelijk hebben uw klachten te maken met het kaakgewricht en / of met de spieren van het kauwstelsel, maar uw klachten kunnen ook een relatie met uw nek hebben.

Ontstaan van kaakklachten:

Een veel voorkomende oorzaak voor het ontstaan van kaakklachten is overmatig of verkeerd gebruik van de kaken (overbelasting), bijvoorbeeld door:

• Tandenknarsen en klemmen.
  • Overmatig kauwgomgebruik en nagelbijten.
  • Andere mondgewoontes als lipbijten, wangbijten, penbijten of tongpersen tegen tanden of
    gehemelte.
  • Een slecht zittend of onvolledig gebit.
  • Stress
  • Problemen in het kaakgewricht. In het kaakgewricht zit een kraakbeenschijf (discus) die verschoven kan zijn of die het gewricht kan blokkeren. Het kaakgewricht kan beperkt zijn, maar kan ook instabiel zijn door een te grote beweeglijkheid in het gewricht.

Onze manueeltherapeut kan de beweeglijk van het gewricht verbeteren, u helpen bij het trainen van de spieren rond het kaakgewricht en het aanleren van een juist bewegingspatroon bij het openen en sluiten van de mond. Dit alles gebeurt in nauwe samenwerking met uw tandarts of behandelend arts.